Klub Turystyki Rowerowej „KOŁO”

„A rower jest wielce OK, rower to jest świat”
Lech Janerka
Autorstwa Eloy.wikia - Praca własna, CC BY-SA 3.0
Tylu członków liczy Koło

Aktualności

Informacja od Towarzystwa Ruczajok z Brześcia

Drodzy Koledzy i Koleżanki.

Władze obwodu brzeskiego zażądały zamknięcia naszego stowarzyszenia Ruczajok. Jeśli nie posłuchamy, stowarzyszenie zostanie zamknięte przez sąd po uprzedniej pełnej kontroli z nałożeniem kar pieniężnych za wszystkie 11 lat działalności. A także uczestnicy naszego stowarzyszenia publicznego zostaną poddani weryfikacji. Są już wezwani do pracy i poznania faktów z biografii.

Zawsze twierdziliśmy, że Polska i Polacy to nasi najbliżsi przyjaciele, nie wrogowie czego władza nie przyjmuje do wiadomości. Jesteśmy zmuszeni zamknąć organizację z powodów politycznych. Na walnym zgromadzeniu "Ruczajka" podjęliśmy decyzję o dobrowolnym zamknięciu BGKPOO "Ruczajok" po 11 latach pożytecznej działalności. Decyzja ta jest bardzo smutna, ale jesteśmy zmuszeni ją podjąć, aby nie stwarzać zagrożenia dla członków naszego klubu kolarskiego.

Republika Białoruś pogrążyła się w ciemności i smutku. Mamy nadzieję, że nie na zawsze.

Z wyrazami szacunku przewodniczący brzeskiego stowarzyszenia kulturalnego i oświatowego społeczeństwa „Ruczajok” – Michaił Kuzmeńczuk. W imieniu 15 członków stowarzyszenia.

Plan rajdów rowerowych na pierwsze półrocze 2023 r.

Zapraszamy do zapoznania się z harmonogramem najbliższych rajdów rowerowych KTR Koło.

Relacje z wydarzeń

Grupa 11 rowerzystów wybrała się na rajd, wzorując się tytułem książki  Wojciecha Koronkiewicza ,, Z Matką Boską na Rowerze”.
Korzystając z pięknej, cudownej pogody przy radosnym śpiewie ptaków i budzącej się do życia przyrody podziwialiśmy zielone pola, przepiękne wiosenne kwiaty, rozlewiska Narwi.
Na naszej trasie niezwykłe miejsca :
Kożany – drewniana cerkiew pw. Podwyższenia Krzyża Pańskiego wybudowana w latach 1883-1886.Poniżej kapliczka ze źródełkiem i obrazem Matki Bożej w różach.
Strabla- Pałac Starzeńskich.
Pulsze- Kaplica  pw. Przemienienia Pańskiego- kościół parafialny jako punkt duszpasterski.
Wyszki-Kościół Andrzeja Apostoła z 1902 roku.
Poletyły- Współczesna Pustelnia pw. Zwiastowania NMP zbudowana w 2017 roku przez ks. Roberta Grzybowskiego.
Hodyszewo- Sanktuarium Matki Bożej Pojednania z cudownym obrazem z około 1630 roku oraz Krynica ze źródełkiem.

w Meppel w rejonie Drenthe w Holandii. Przejechaliśmy ponad 435 km. Ścieżki i drogi wiodły wzdłuż kanałów, przez pola, łąki, lasy, urokliwe wioski i miasteczka. Zabraliśmy ze sobą wiele wrażeń ze spotkań z ludźmi, pięknem architektury i natury.

Cisza, wyjątkowy klimat i bliskość przyrody to atrakcje naszego rajdu🚲leśnymi szlakami po Puszczy Białowieskiej. Podziwialiśmy przepiękną przyrodę nietkniętą ręką człowieka, martwe, przewrócone drzewa tworzące niesamowity i klimatyczny krajobraz. Dodatkową atrakcją naszej wyprawy były komary i ulewny deszcz.

Szlak Orlich Gniazd- jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. Jest rajem dla pasjonatów historii i dla wszystkich którzy lubią aktywnie spędzać czas. Zachowały się tu zamki królewskie i prywatne, ruiny strażnic i tajemnicze twierdze wtopione w pagórkowaty krajobraz pełen lasów i jaskiń. Większość zbudowano na szczytach wapiennych skał, przez co przypominają orle gniazda.
Nasz rajd rozpoczęliśmy od Częstochowy i czerwonym szlakiem podążaliśmy do Krakowa. Szlak prowadził nas po kamienistych i piaszczystych drogach polnych i leśnych ,ale też po drogach asfaltowych. Liczne podjazdy wymagały siły w nogach,a zjazdy po nierównościach dobrego panowania nad rowerem. Kilka razy pchaliśmy rowery pod górę.

Stanisława Kamińska

Park Krajobrazowy Dolina Baryczy. Kraina stawów lasów łąk i mokradeł.

Po ścieżkach rowerowych, drogach, dróżkach, a nawet duktach leśnych przejechaliśmy 360 km. Podglądaliśmy różne gatunki ptaków wodnych i nie tylko. Odwiedziliśmy urocze miasta i wsie: Milicz, Sułów, Żmigród, Krośnice, Ruda Sułowska, Świebodów, Wierzchowice i inne. Zwiedzaliśmy piękne zabytki, kościoły, pałace, ruiny muzea, a nade wszystko cieszyliśmy oczy pięknem natury.

17 października 2021 r.  20 – lecie działalności Klubu Turystyki Rowerowej “Koło” uczciliśmy rajdem rowerowym na trasie Białystok – Wasilków – Nowodworce – Ogrodniczki – Ciasne – Supraśl – Białystok.

Na zbiórkę stawili się członkowie klubu, przyjaciele i sympatycy. Po raz kolejny “z dwóch kółek” podziwialiśmy najbliższą okolicę w pięknej jesiennej scenerii. Towarzyszyły nam dobra pogoda i świetne humory.  Zwiedziliśmy bardzo ciekawe Muzeum Sztuki Drukarskiej w Pałacu Archimandrytów w Supraślu, a w restauracji Pięć Dębów raczyliśmy się smacznym posiłkiem.

Tam też odbyła się oficjalna część obchodów naszego święta. Nasz gość honorowy Monika Panasewicz wiceprezes Zarządu Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku podziękowała nam za propagowanie turystyki życząc owocnej działalności w następnych latach. Zostały też wręczone dyplomy i nagrody za zasługi w upowszechnianiu turystyki i krajoznawstwa, które otrzymali: Elżbieta Orłowska, Małgorzata Drągowska, Magdalena Miluska, Jolanta Owerczuk, Janina Maksim, Robert Podliński, Włodzimierz Olesiuk i Iza Walentynowicz.

Przy kawie i ciastkach obejrzeliśmy prezentację z działalności Klubu autorstwa Izy Walentynowicz. Przypomnieliśmy wszystkie rajdy rowerowe po regionie, Polsce i zagraniczne. A było ich sporo… dzieliliśmy się wspomnieniami i wrażeniami. Snuliśmy też plany na przyszłe wyjazdy. Każdy z nas czuł się członkiem jednej wielkiej rowerowej wspólnoty. W dobrej komitywie wróciliśmy ścieżką rowerową do domów.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dwudniowej wyprawy rowerowej KTR do Białowieży i okolic.

11.04.2021 wybraliśmy się na pierwszy w tym roku, wiosenny rajd nad rzekę Narew. Z trasy rowerowej na Warszawę odbiliśmy w Rzędzianach. Najpierw zatrzymaliśmy się przy starorzeczu Narwi, a nieco dalej płynie główny nurt rzeki regulowany jazem. W drodze na zerwany most w Kruszewie odwiedziliśmy średniowieczny cmentarz choleryczny w Pańkach (jakże aktualny jest tam napis na kamieniu).

Na „zerwanym” moście nad Narwią pełno ludzi i samochodów! Dolina Narwi zalana wodą.

Powrót ścieżką rowerową Kruszewo – Starosielce. Przystanęliśmy przy Babiej Górze, gdzie zachował się cmentarz żołnierzy z I wojny światowej, a obok stał kiedyś rzeźbiony w drewnie pomnik Światowida. Zbocze pełne kwitnących przylaszczek.

W poszukiwaniu nowego Światowida zboczyliśmy do Gajownik, gdzie na prywatnej działce nad strumieniem Czaplinianka pod rozłożystą sosną stoi nowa, piękna rzeźba. Zostaliśmy życzliwie powitani przez Rodzimowierców Słowian, którzy  właśnie robili porządki. Zainteresowanych odsyłamy na ich stronę na Facebooku: RKP Podlaskie.

Razem około 65 km.

Tekst: Iza W. , zdjęcia Ela O.

Historia KTR "KOŁO"

Klub Turystyki Rowerowej KOŁO został założony w 2001 roku. Jego pierwszym prezesem był nieżyjący już Jacek Konopko. Przez wiele lat funkcję tę pełnił znany wielu rowerzystom w Białymstoku Włodek Olesiuk.

Klub zrzesza miłośników turystyki rowerowej, którzy od wiosny do późnej jesieni spotykają się w każdą niedzielę, aby wspólnie popedałować i poczuć wiatr na skroniach.

Miejscem zbiórki jest stacja benzynowa SHELL przy skrzyżowaniu Al. Tysiąclecia PP z ul. Gen. Wł. Andersa o godz. 9:00 - do 9:15.

Najczęściej jeździmy przez Puszczę Knyszyńską, ale też na lokalne wydarzenia, jak Święto Ogórka w Kruszewie, Święto Miodu w Kurowie i Tykocinie itp. Odwiedzamy nasze parki narodowe i miasteczka wokół Białegostoku.

Organizujemy też rajdy kilkudniowe w kraju i za granicą. Przejechaliśmy szlak Green Velo, byliśmy nad Morzem Bałtyckim, zwiedziliśmy Roztoczański Park Narodowy, odwiedziliśmy Grodno, podziwialiśmy z siodełka zakola rzeki Niemen na Litwie oraz wiele innych pięknych zakątków kraju.

W ramach podpisanej w 2014 r. Umowy o współpracy z Brzeskim Zrzeszeniem Kulturalno-Oświatowym realizujemy wyjazdy na Białoruś. Zwiedziliśmy Nowogródek, Mir i Nieśwież, dojechaliśmy z naszymi białoruskimi przyjaciółmi aż do Pińska.

Każdy może do nas dołączyć, zapraszamy!