Klub Turystyki Rowerowej „KOŁO”

„A rower jest wielce OK, rower to jest świat”
Lech Janerka
Autorstwa Eloy.wikia - Praca własna, CC BY-SA 3.0
Tyle członków liczy Koło

Aktualności

Najbliższa niedziela – spotykamy się na SHELL’u!

Kolejne aktualności…

Historia KTR "KOŁO"

Klub Turystyki Rowerowej KOŁO został założony w 2001 roku. Jego pierwszym prezesem był nieżyjący już Jacek Konopko. Przez wiele lat funkcję tę pełnił znany wielu rowerzystom w Białymstoku Włodek Olesiuk.

Klub zrzesza miłośników turystyki rowerowej, którzy od wiosny do późnej jesieni spotykają się w każdą niedzielę, aby wspólnie popedałować i poczuć wiatr na skroniach.

Miejscem zbiórki jest stacja benzynowa SHELL przy skrzyżowaniu Al. Tysiąclecia PP z ul. Gen. Wł. Andersa o godz. 9:00 – do 9:15.

Najczęściej jeździmy przez Puszczę Knyszyńską, ale też na lokalne wydarzenia, jak Święto Ogórka w Kruszewie, Święto Miodu w Kurowie i Tykocinie itp. Odwiedzamy nasze parki narodowe i miasteczka wokół Białegostoku.

Organizujemy też rajdy kilkudniowe w kraju i za granicą. Przejechaliśmy szlak Green Velo, byliśmy nad Morzem Bałtyckim, zwiedziliśmy Roztoczański Park Narodowy, odwiedziliśmy Grodno, podziwialiśmy z siodełka zakola rzeki Niemen na Litwie oraz wiele innych pięknych zakątków kraju.

W ramach podpisanej w 2014 r. Umowy o współpracy z Brzeskim Zrzeszeniem Kulturalno-Oświatowym realizujemy wyjazdy na Białoruś. Zwiedziliśmy Nowogródek, Mir i Nieśwież, dojechaliśmy z naszymi białoruskimi przyjaciółmi aż do Pińska.

Każdy może do nas dołączyć, zapraszamy!

Skład Zarządu w kadencji 2017 – 2021 jest następujący:

Elżbieta Orłowska – prezes, tel. 501 809 015, email: ela1926@interia.pl

Robert Podliński – wiceprezes

Małgorzata Drągowska

Magdalena Miluska

Stefan Kuźmicki

Relacje z wydarzeń

Relacja

Rajd zorganizowany przeze mnie ad hoc. Ela i Małgosia zgodziły się jechać z entuzjazmem, zamówiłam noclegi w agroturystyce Orzeszkowo, 5 km na wschód od Hajnówki.

Naszym hasłem przewodnim były „Drewnale” czyli malowidła na drewnianych ścianach budynków wykonane na zaproszenie miejscowych przez Arkadiusza Andrejkowa z  Sanoka. Artysta przenosi na deski postacie i detale ze starych zdjęć.

16.10.2020 /piątek/

Wyjazd o godz. 8;38 pociągiem z rowerami do Bielska Podlaskiego. Na stacji Białystok Stadion wsiada nasz znajomy, Janek ze Sprintu, który kiedyś z nam jeździł. A Ty dokąd?- pytam.  Do Czeremchy. Może chcesz z nam jechać do Puszczy Białowieskiej? A czemu nie? – odpowiada Janek. W ten sposób dobrałyśmy czwartego członka wyprawy. Przyjęłyśmy go nawet na nocleg. Potem okazało się, że nie całkiem był to przypadek.

Trasa: Bielsk Podlaski – Mokre – Knorydy: tu pierwszy drewnal przedstawiający cztery wiejskie kobiety siedzące na ławeczce. Od miejscowych dowiedzieliśmy się też o cudownym miejscu Krynicy czyli źródle z urokliwą cerkiewką. Dalej: Krasna Wieś –  Dubno, tu drugi drewnal: kobieta siedząca obok starej studni – Nurzec – Wólka Wygonowska – Dubicze Cerkiewne z niebieską, zabytkową cerkwią i krzyżami nad rzeczką, symbolizującymi chrzest Jezusa nad rzeką Jordan – Orzeszkowo. Droga prowadziła na przemian to asfaltem to piaszczystymi ścieżkami, razem 63 km.

Wieczorem odwiedził nas kolega Robert z Hajnówki, wiceprezes Klubu.. Wspólnie wypiliśmy za zdrowie pyszną nalewkę Janka z aronii i likier przywieziony przez Roberta.

17.10.2020 /sobota/ – przez południową część Puszczy Białowieskiej

Trasa: Orzeszkowo – uroczysko Sosnówka: Chatka Baby Jagi – Łozice – Topiło: znana nam stacja kolejki leśnej – zielonym szlakiem rowerowym przez rezerwat Olszanka, rezerwat Berezowo,  czarnym szlakiem do Przewłoki – kontynuacja zielonym przez rezerwat Lasy Naturalne do Miejsca Mocy. Tu spotykamy kilkoro turystów pieszych. Dalej udajemy się do Czerlonki, ale trochę się gubimy z mapą.cz. Po dawnym dworcu w Czerlonce nie ma śladu, zostały tylko tory i jakieś magazyny, za to jest ładna ławka dla turystów, gdzie jemy drugie śniadanie. Łapiemy zielony szlak rowerowy i wzdłuż rezerwatów przyjeżdżamy do Sacharewa i dalej przedmieściem Hajnówki, z głównej drogi odbijamy znowu do Puszczy. Drugi raz mapy.cz nie popisała się, biorąc szlak pieszy za rowerowy mimo moich protestów (patrząc na mapę papierową) i wyprowadziła nas na łąkę, gdzie na przeszkodzie stanęła nam rzeczka z dawno zerwanym mostkiem. Musieliśmy wrócić. No cóż, 4 km więcej nie robi nam różnicy, a Puszcza bardzo urokliwa.  Razem 62 km.

Zdążyliśmy na zamówiony obiad w Orzeszkowie. Pyszny krupnik i babka ziemniaczana nadziewana mięsem z surówką i obowiązkowo ze śmietaną. W trakcie rozmowy z gospodynią okazało się, że mamy wspólnych znajomych. Otóż nocowali u niej kilkakrotnie członkowie Klubu Mozaika z PTTK.

18.10.2020 /niedziela/ powrót do Białegostoku

Na śniadanie jemy usmażone na maśle opieńki, które znaleźliśmy w Puszczy. Dwie kanie zabieram ze sobą, a po drodze znajdziemy ich jeszcze sporo.

Trasa: Orzeszkowo – Hajnówka: zajeżdżamy na nieczynny dworzec PKP; na ścianie starego budynku odnajdujemy ostatni „drewnal”  Andrejkowa, który przedstawia szanowanego maszynistę kolei p. Mikołaja Bujnowskiego i jego żonę, p. Ninę z … kurą.

Następnie zatrzymujemy się w wiosce Nowoberezowo, która posiada dwie zabytkowe cerkwie, kapliczkę oraz krzyż postawiony na pamiątkę przejazdu przez wieś cara Mikołaja II.

Chłodno, mocny wiatr wieje nam w twarz. Dalej ładna wieś Szostakowo z tradycyjnie zdobionymi domami – Osówka – Czyże: nowa, potężna bryła murowanej cerkwi – Klejniki – Hukowicze – tradycyjna wieś Ploski. Wyjeżdżamy na szosę Siemiatycze – Białystok, gdzie przed mostem na rzece Narew, w przydrożnym zajeździe Koszarka jemy zamówione pyszne pierogi. Koszarkę znamy z wcześniejszego pobytu.

Za mostem na Narwi zmieniamy nieco kierunek i wiatr staje się mniej dokuczliwy. C.d. trasy: Wojszki – Solniczki – Stanisławowo – Białystok. Razem około 80 km.

Taki rajd to wspaniałe lekarstwo na koronawirusa!

Nocleg: Orzeszkowo 22A, tel.503 364 552

Zajazd Koszarka: tel. 607 168 160

Iza Walentynowicz

Kalendarz imprez Koła

Od wiosny do późnej jesieni spotykamy się w każdą niedzielę, aby wspólnie popedałować i poczuć wiatr na skroniach.

Galeria zdjęć

1 września, biuro czynne od 10:30

Uprzejmie informujemy, że ze względu na pierwszy dzień szkoły, nasze biuro będzie w dniu 1 września czynne od godziny 10:30. Przepraszamy za wszelkie niedogodności spowodowane tym faktem.

Przechadzki z Izabelą Branicką

To krótkie, godzinne spacerki dla dzieci i rodzin, podczas których przewodniczka stylizowana na Izabelę Branicką opowie słuchaczom o założeniu pałacowo-ogrodowym widzianym ze swojej osobistej perspektywy. Będą ciekawostki, zagadki i zadania do rozwiązania, a na zakończenie spaceru każdy z uczestników otrzyma … Read More

Spacery „7 twarzy Białegostoku”

Serdecznie zapraszamy na tematyczne spacery po mieście pod hasłem „7 twarzy Białegostoku”. Terminy i tematy: 17 lipca 2021 – godz. 10:00 i 16:00 – spacer „Zielony Białystok” Spotkanie: róg ul. Wierzbowej i Antoniukowskiej, przy wieżowcu „Wierzbowa Park” 24 lipca 2021 … Read More

Zwiedzanie zabytkowego zegara

Od 1 lipca 2021 r. zapraszamy na zwiedzanie prawdopodobnie najstarszego w Polsce zegara wieżowego z połowy XVIII wieku, który odmierzał czas dla Jana Klemensa Branickiego, a dziś nadal bije kwadranse dla mieszkańców Białegostoku. Staruszek zegar to potężna metalowa konstrukcja umieszczona … Read More

Informacja o odnowieniu szlaku turystycznego

Zarząd Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku pragnie poinformować, iż w 2021 roku otrzymał z Gminy Czarna Białostocka dofinansowanie na realizację projektu: „Utrzymanie znakowanych szlaków turystycznych”. W ramach dofinansowania uprawnieni znakarze naszego oddziału wykonali w terenie roboty znakarskie polegające na odnowieniu … Read More

Featured Post

Informacja o odnowieniu szlaków turystycznych

Zarząd Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku pragnie poinformować, iż w 2021 roku otrzymał z Gminy Choroszcz dofinansowanie na realizację projektu: „Odnowienie oznakowania szlaków turystycznych”. W ramach dofinansowania uprawnieni znakarze naszego oddziału wykonali w terenie roboty znakarskie polegające na odnowieniu oznakowania … Read More

Zarząd Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku pragnie poinformować, iż w 2021 roku otrzymał z Powiatu Bielskiego dofinansowanie na realizację projektu: „Utrzymanie znakowanych szlaków turystycznych”. W ramach dofinansowania uprawnieni znakarze naszego oddziału wykonali w terenie roboty znakarskie polegające na odnowieniu oznakowania … Read More

Niedzielne wycieczki „ogórkiem”!

Dobra wiadomość! Na ulice Białegostoku znów wyjechał czerwony „ogórek”, czyli zabytkowy autobus marki JELCZ, którym przewodnicy z Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku zabierają turystów w podróż po dawnym i współczesnym Białymstoku. Wyjazdy każdej niedzieli do 26 września o godz. 11:00, … Read More

4 czerwca biuro nieczynne!

Drodzy Państwo, uprzejmie informujemy, że w dniu 4 czerwca (piątek po Bożym Ciele) nasze biuro przy Sienkiewicza 53 będzie nieczynne.

Dzień Dziecka u Branickich

Multimedialne Centrum Informacji Turystycznej w Bramie Wielkiej pałacu Branickich zaprasza serdecznie rodziny z dziećmi oraz uczniów szkół podstawowych z opiekunami do udziału w „Dniu Dziecka u Branickich”. Atrakcje zapewniamy w godzinach 9:00-17:00. W programie: 1. Z wizytą u staruszka zegara  … Read More