Klub Turystyczny „Senior”

Aktualności

Drogie Seniorki i Seniorzy, zapraszamy na zimowe wyprawy z Klubem PTTK „Senior”. Poniżej znajduje się kalendarz imprez planowanych na III kwartał 2023 roku.

Najbliższe spacery i wycieczki

Program spacerów i wycieczek Klubu Turystycznego PTTK SENIOR na III kwartał 2023 r.

04.08. (piątek) Drohiczyn nad Bugiem

Pałac w Karczewie – przeprawa promem przez Bug do Drohiczyna i zwiedzanie miasta

Miejsce zbiórki, godzina odjazdu: Wycieczka autokarowa, program w późniejszym terminie

19.08. sobota Magia drzew

TRASA: Spacer przyrodniczy po Białymstoku z przyrodnikiem Andrzejem Grygorukiem

Liczba km: 4

Miejsce zbiórki, godzina odjazdu: Godz. 10:00 ul. Skorupska/rondo 19 lutego 1919, przy dębie Mieszko

02.09. (sobota) Wieże w Uhowie

TRASA: Spacer od wieży do wieży nad Narwią, aż do najwyższej w lesie.

Liczba km: 8

Miejsce zbiórki, godzina odjazdu: PKP do Uhowa, godz. 10:40. Powrót aut. godz. 16:04

23.09. (sobota) Światowy Dzień Turystyki - Impreza integracyjna PTTK

Szczegóły w późniejszym terminie

30.09. (sobota) Jesień w Puszczy

TRASA: Wycieczka do Puszczy Białowieskiej, spacer wybranymi szlakami

Liczba km: 15

Wycieczka autokarowa, program w późniejszym terminie

ZAPRASZAMY!

Prezes Klubu Turystycznego PTTK SENIOR – Krystyna Kulesza, tel. 505 628 251, email: k.kulesza7@wp.pl

Telefon do przewodnika: Iza Walentynowicz, 602 407 533

Historia Klubu

Koło zostało założone 25 listopada 2009 r., a pierwszym prezesem została Alicja Temler. Koło prowadziła przy współpracy Alicji Jacewicz, Heleny Kurzy, Marii Wójcickiej i Aleksandry Zawadzkiej. Od 2012r do 2016r. funkcje prezesa pełniła Zofia Stanisławska.

Działalność Koła spotkała się z uznaniem Prezesa Uniwersytetu Trzeciego Wieku, z którym Koło ściśle współpracuje.

Koło współpracuje z Klubem „Mozaika”, „Tramp” a także z osobami niezrzeszonymi.

Cele działalności klubowej:

>>> Organizacja spacerów i rajdów po regionie Podlasia.

W celu zaktywizowania osób starszych, najczęściej emerytowanych, do aktywności fizycznej.

>>> Integracja.

Osoby na emeryturze, często samotne, nudzą się w domu. Spotkania w grupie sprzyjają nawiązaniu kontaktów, przyjaźni, poczucia przynależności do grupy.

>>> Zdrowotność.

Ruch, spacery, wędrówki pozwalają na utrzymanie na dobrym poziomie kondycji fizycznej. Jeszcze większe znaczenie ma kondycja psychiczna. W trudnych chwilach życia jesteśmy gotowi pomagać sobie nawzajem. Pamiętamy o sobie i pomagamy w sytuacjach kryzysowych. Wymieniamy doświadczenia. Przekazujemy informacje, nie tylko o imprezach turystycznych ale o zdrowiu kulinariach, kulturze.

>>> Poznawcze.

Na spacerach zwracamy uwagę na otaczający nas świat. Pilnie obserwujemy przyrodę; ptaki rośliny, zwierzęta. Zdobytą wiedzę wykorzystujemy w Quizach, które przygotowuje nam przewodnik Iza Walentynowicz. Wzbogaceni o wiedzę przyrodniczą i historyczną chętnie wykorzystujemy w rozmowach z wnukami i znajomymi.

>>> Kształcące.

Rozwijamy swoje umiejętności. Grupa osób, pasjonatów fotografii, utrwala naszą przygodę z naturą i zabytkami na zdjęciach. Inni pisząc sprawozdania, rozwijają swój talent literacki. Marsz przy gawędach i śpiewie mija szybko i nie powoduje większego zmęczenia. Do domu wracamy uśmiechnięci, zadowoleni, wzbogaceni o wiedzę i doświadczenie, dotlenieni i przyjemnie zmęczeni.

Relacje z wydarzeń

Naszą wyprawę turystyczną rozpoczęliśmy od odwiedzenia Prawosławnego Klasztoru Żeńskiego Narodzenia NMP w Zwierkach. Siostra zakonna opowiedziała nam o Dzieciątku Gabriel, patronie dzieci i młodzieży prawosławnej w Polsce. Podkreśliła, że świątynia wprowadza nas w inną rzeczywistość, kieruje ku niebu, a nabożeństwo angażuje wszystkie zmysły człowieka.  16-osobowa grupa seniorów ostrzeżona przed upałem przez RCB, szukając cienia, dzielnie przeszła leśnymi drogami przez Łubniki do Halickich.  Po drodze korzystaliśmy z darów lasu, jagód i malin. Spacer prowadziła nasza przewodnik Iza Walentynowicz.

Barbara Łojewska

Klub Turystyczny PTTK „Senior” w dniu 3 lipca 2023 r. wybrał się na spływ kajakowy rzeką Biebrzą i wraz z Klubem Turystyki Rowerowej „Koło”  rozpoczął swoją przygodę koło mostu w okolicach Kamiennej Nowej, gdzie mieliśmy wodowanie 12 kajaków. Pogoda jak zwykle dopisała, humory również. Pokonaliśmy trasę o długości około 16 km i spływ zakończyliśmy na polu namiotowym w Sztabinie, gdzie czekał na nas gorący posiłek.
W drodze powrotnej odwiedziliśmy lawendowe pola w Dzięciołowie.

Hej Mazury, jak wy cudne!
Gdzie jest taki drugi kraj
tu zapomnisz chwile trudne
Tu przeżyjesz życia maj …

Kolejna wycieczka Klubu Turystycznego PTTK „Senior”, tym razem do Mazurskiego Parku Krajobrazowego w dniach 23-24.06.2023 r. potwierdza powyższe strofy piosenki – niezapomniane przeżycia i bogaty program przygotowany przez naszą przewodnik Izę Walentynowicz sprawił, że 33 osobowa grupa wróciła do Białegostoku w wyśmienitych nastrojach. Długo w pamięci pozostaną niesamowite widoki przepięknej krainy i uroczego zakątka jakim jest Krutyń i meandrująca rzeka Krutynia oraz odwiedzane przez nas Rezerwaty przyrody: „Królewska sosna”, „Zakątek” czy „Krutynia”. Ogromne wrażenie zrobiły też na nas rzeźby Adama Szubskiego w miejscowości Zgon.
Z powodu suszy były obawy czy odbędzie się zaplanowany spływ łodziami po rzece Krutynia ale udało się.
Wycieczka była niesamowita i chyba nie było osoby która wróciłaby do domu niezadowolona a i pogoda też nie zawiodła.
Tekst i zdjęcia Krystyna Kulesza

Rezerwat przyrody Supraśl – Krzemienne Góry
03.06.2023 r. członkowie Klubu Turystycznego PTTK Senior idą na kolejny spacer. 16 osób jedzie autobusem do Supraśla. Przewodnikiem naszym jest Iza Walentynowicz. Spacer rozpoczynamy od Podsupraśla przez Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej.
Na terenie Rezerwatu występują pagórki i wzgórza o stosunkowo stromych zboczach to Krzemienne Góry. Pokonujemy je przy pięknej słonecznej pogodzie. Urok Puszczy i jej natury wiosną jest bezcenny, więc nie straszne są nam jakiekolwiek wzgórza. Soczysta zieleń, różnorodność kwitnących kwiatów i śpiew ptaków. Następnie dochodzimy do rzeki Supraśl i po krótkim odpoczynku idziemy groblą do Supraśla.
Podziwiamy urok wijącej się rzeki z zakolami, kwitnące kwiaty i trawy. Jesteśmy trochę spóźnieni gdyż przy rzece na łąkach widzimy niestety już przekwitające kosaćce. Nasza wędrówka to około 10 km. W miłych nastojach wracamy do Białegostoku.

Tekst i zdjęcia: Elżbieta Wiktor

W upalny majowy poniedziałek 35 klubowiczów stawiło się na dworcu PKS. Według zapowiedzi naszej przewodnik Izy Walentynowicz trasa miała być trudna i wymagająca. Przeszliśmy piaszczystą drogą wzdłuż rzeki Narew do jazu w Górze na granicy gmin Tykocin/Krypno, a potem drugim brzegiem rzeki wróciliśmy do Tykocina.  W cieniu jazu w Górze na mapie prześledziliśmy bieg Narwi. Obserwowaliśmy ptaki, pola uprawne, bujną roślinność na łąkach. W Tykocinie z przyjemnością zjedliśmy lody i pizzę. Nasyceni słońcem wróciliśmy do Białegostoku droższą, okrężną trasą.

Barbara Łojewska

W piękny słoneczny dzień 28 seniorów pod opieką naszej przewodnik Izy Walentynowicz wybrało się na wiosenny spacer na trasie Czarna Białostocka – Czeremchowa Tryba – Zacisze Trójkąt –rezerwat Jałówka – Supraśl. Szliśmy i niebieskim, i żółtym szlakiem, torami kolejki wąskotorowej, drogą wśród lasu. W Czeremchowej Trybie powitał nas zielony kobierzec czosnku niedźwiedziego. Tablica w Zaciszu informowała, że w czasie I wojny światowej okupant wyciął 18% drzewostanu z powierzchni 10 tys. ha, a drewno wywożono 158-kilometrową kolejką. Spacer uświadomił nam potęgę wiosennej przyrody, dał odpoczynek psychiczny. Oczy cieszyły znane nam kwiaty wiosenne. Zrelaksowani wróciliśmy do Białegostoku.

39 – osobowa grupa seniorów wybrała się na wycieczkę autokarowo – pieszą po Puszczy Białowieskiej. Jest to  jedyny w Europie bór niżowy.  Najpierw zatrzymaliśmy się przy miejscu straceń okolicznej ludności z czasu II wojny światowej. W Zwierzyńcu przy replice pomnika żubra zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. (oryginał pomnika z 1862 r. znajduje się w Spale). W Starej Białowieży od miejsca ogniskowego przeszliśmy ścieżką edukacyjną „Orlik – Skrzydlaty Drapieżca”. Z Teremisek przez rezerwat Lasy Naturalne Puszczy Białowieskiej doszliśmy do wsi Budy, po drodze zatrzymaliśmy się przy stanowisku wielowiekowych dębów i kapliczce „Zesłanym na Sybir”. Od rezerwatu pokazowego żubrów przeszliśmy ścieżką przyrodniczą „Żebra Żubra”.  Po obiedzie z pyszną zupą opieńkową  dotarliśmy na „Miejsce Mocy” z kamiennym kręgiem, dziwnie zrośniętymi drzewami, omszonymi pniami drzew. Doznaliśmy pozytywnej energii w dawnym miejscu kultu Słowian. W drodze powrotnej odwiedziliśmy dąb Dunin – Europejskie Drzewo 2021 r.

Puszcza Białowieska w wiosennej szacie jest wspaniała. W konkursie podsumowującym naszą wycieczkę naliczyliśmy 15 wiosennych kwiatów. Dziękujemy naszej przewodnik Izie Walentynowicz za doskonały wybór terminu wyjazdu i wszystkie opowieści na trasie.

Barbara Łojewska

Szlakiem rowerowym, ze skrótem leśną dróżką, przeszliśmy od Świętej Wody przez Dąbrówki do Wasilkowa. Towarzyszył nam widok meandrującej rzeki Supraśl . Wiosenne  kwiaty: białe i żółte zawilce, przylaszczki, kaczeńce napajały nas wiosennym optymizmem. Wielokrotnie mijaliśmy napisy „teren prywatny” – tak zaznaczane są nowe posesje w budowie. Przewodnik Iza Walentynowicz zwracała naszą uwagę na detale przyrody. W spacerze uczestniczyło 18 osób.

Rezerwat Jałówka został utworzony w 1990 r. celem ochrony części Puszczy Knyszyńskiej. Przez rezerwat przepływa zatorfiona rzeczka Jałówka. Rezerwat chroni bogatą rzeźbę terenu, różnorodność roślinności, liczne źródliska. Z naszą przewodnik Izą Walentynowicz przeszliśmy żółtym szlakiem od Supraśla przez Sadowy Stok, Jałówkę do  Supraśla.  Na naszej leśnej trasie kwitły przylaszczki, kokorycz pełna, wawrzynek wilcze łyko, zawilce, kaczeńce, podbiał. Dostrzegliśmy też czarkę szkarłatną –  rzadki gatunek grzyba rosnący od grudnia do maja.  W spacerze uczestniczyło 20 osób.

25-26.03.2023 „Łódź, jakiej nie znacie”  –  wycieczka  Klubu Turystycznego PTTK Senior

Łódź, miasto powstałe w XV w. swój rozkwit przeżywało w XIX w., gdy zaczęli napływać tu rzemieślnicy i przedsiębiorcy. Włókiennicza Łódź mocno podupadła w latach 80-tych XX w. Fabryki przedtem tętniące życiem przemysłowym przekształcane są w muzea, centra handlowe, lofty.

Na naszej trasie turystycznej byliśmy w Muzeum Miasta Łodzi w pałacu Izraela Poznańskiego, zobaczyliśmy Manufakturę – zrewitalizowaną fabrykę Poznańskiego, przeszliśmy od Pl. Wolności z pomnikiem Tadeusza Kościuszki przez ulicę Piotrkowską z licznymi kamienicami fabrykantów, Aleją Gwiazd, Pomnikiem Łodzian, stołem fabrykantów, ławeczką Tuwima, pomnikiem Lampiarza, fortepianem Rubinsteina. W Centrum Nauki i Techniki EC1 w kinie sferycznym obejrzeliśmy film „Czy jesteśmy sami we Wszechświecie”, a na ścieżce edukacyjnej  eksponowane są elementy starej elektrowni.

Atrakcje drugiego dnia to bazylika katedralna, dąb szypułkowy Fabrykant – Europejskie Drzewo Roku 2023, Księży Młyn ze szkołą filmową,  posiadłościami Karola Scheiblera, fabryką Henryka Grohmana, okazałym pałacem Herbsta ze wspaniałym wyposażeniem wnętrz, Park Ocalałych z ławką Jana Karskiego, cmentarz żydowski z mauzoleum Poznańskiego, stacja kolejowa Radegast – stąd od 1942 r. wywożono Żydów do obozów zagłady.

Opiekunem 39-osobowej grupy seniorów była Iza Walentynowicz, pan przewodnik po Łodzi przekazał nam wiele cennych informacji, podkreślając, że coś w Łodzi było pierwsze lub największe.

Z Trypuć 22 – osobowa grupa seniorów z Izą Walentynowicz przeszła  żółtym szlakiem przez Niewodnicę Kościelną i Turczyn na Nowe Miasto.  Była to 10 kilometrowa trasa dla wytrwałych. Mimo błotnistej drogi i wiatru humory wszystkim dopisywały. Z radością patrzyliśmy na klucze powracających ptaków –  zwiastunów wiosny.  Wypoczęci i zrelaksowani wróciliśmy do domów.

Barbara Łojewska

Niebieskim szlakiem św. Wody ruszyliśmy z końcowego przystanku 9. W Nowodworcach, rozległej obecnie wsi , założonej przez bojarów sobolewskich w XVII  zobaczyliśmy kapliczkę z carskich czasów upamiętniająca 500-lecie klasztoru w Supraślu, obelisk Macieja Rataja, miejsce po cmentarzu wielowyznaniowym z XVIII i XIX wieku. W Karakulach, wsi magnackiej, położonej nad rzeczką Bałbytka weszliśmy do modernistycznego kościoła pw. Wniebowstąpienia Pańskiego, po dźwięku dzwonów kościelnych na południe, rozbrzmiała pieśń wielkopostna. Przeszliśmy też przez cmentarz katolicki i miejski. Poznaliśmy nowe miejsca, pooddychaliśmy leśnym powietrzem.

Spacer29 – osobowej grupy seniorów prowadziła Iza Walentynowicz.

Tym razem członkowie Klubu Turystycznego PTTK „Senior” wybrali się na spacer po Białymstoku w poszukiwaniu mini murali „Miejskich robotników”.
W 2019 r. na zaproszenie BOK, w ramach 19. Festiwalu Underground Independent, przyjechał do Białegostoku belgijski artysta Jaune, specjalista od miniaturowego street artu. Pozostawił po sobie w kilkunastu miejscach na ścianach postaci pracowników komunalnych.
11.02.2023 r. 40-osobowa grupa poszła ich śladem. Spacer rozpoczęliśmy na ulicy Kijowskiej, a następnie ulicami: Młynową, Legionową, Akademicką, Warszawską dotarliśmy do ulicy Słonimskiej. Na trasie zobaczyliśmy 8 jego prac. Zachęcamy do odnalezienia pozostałych 4, jeszcze istniejących muralików na ulicach: Branickiego 15 i 17, Waryńskiego 11 oraz Kalinowskiego 1.
Na trasie spaceru zatrzymaliśmy się przy nowym pomniku prof. Wł. Bartoszewskiego, który stanął na mostku przy Pałacu Branickich. Został odsłonięty 12.12.2022 r. a powstał w ramach Budżetu Obywatelskiego z inicjatywy samych mieszkańców naszego miasta. Autor pomnika – Jacek Kiciński.
Spacer prowadziła przewodnik Iza Walentynowicz.
Tekst: Barbara Łojewska

W ramach obchodów 160 rocznicy Powstania Styczniowego wybraliśmy się do Królowego Mostu, zatrzymaliśmy się przy cerkwi św. Anny, kaplicy św. Anny – tu było ognisko ruchu patriotycznego w 1863r. Przeszliśmy przez Wzgórza Świętojańskie z mogiłą powstańców na Górze św. Anny, postój na odpoczynek i posiłek mieliśmy przy wieży widokowej na Górze Kopnej. Zeszliśmy ze Szlaku Powstania Styczniowego, szlaku czerwonego i przez Kołodno szosą wróciliśmy do Królowego Mostu. Nasza  25 – osobowa grupa mimo padającego śniegu dzielnie wędrowała i słuchała opowieści naszej przewodnik Izy Walentynowicz.

Barbara Łojewska

Spacer Klubu Turystycznego PTTK „Senior”

We wsi Lewickie zobaczyliśmy ruiny 2-kondygnacyjnego, klasycystycznego dworu, zbudowanego w II połowie XIX w. przez Michała Nowickiego, tajnego radcę na dworze carskim. Następnie wyruszyliśmy w kierunku Juchnowca Kościelnego. Po około 4 km dotarliśmy do Sanktuarium Matki Boskiej Królowej Rodzin. Parafia w Juchnowcu powstała w XVI w., a cudowny obraz o wymiarach 32×27 cm jest czczony od ponad 400 lat. Na cmentarzu, założonym w XVIII w., zobaczyliśmy neoromańską kaplicę – grobowiec rodziny Nowickich i stare nagrobki. Posileni pod wiatą przykościelną wróciliśmy do Białegostoku.
Spacer 35 – osobowej grupy prowadziła Iza Walentynowicz.

Barbara Łojewska

32-osobowa grupa pod przewodnictwem Izy Walentynowicz odwiedziła Planetarium na Kampusie Uniwersytetu w Białymstoku. Obejrzeliśmy film na „skrzydłach marzeń” o dążeniu ludzi do wzniesienia się w powietrze – od balonów Chińczyków po współczesne samoloty pasażerskie, transportowe czy bombowce, z zarysem historii lotnictwa. Technologia 3D dała nam możliwość być w centrum wszystkich rodzajów lotów. Potem zwiedziliśmy bibliotekę uniwersytecką z bogatym księgozbiorem. Udało nam się obejrzeć starodruki w tym najstarsze będące w posiadaniu uniwersytetu z XVI w.
Pan Wiesław Wróbel pokazywał i omawiał stare księgi – naocznie zobaczyliśmy, co znaczy przeczytać książkę „od deski do deski”.

Dziękujemy pięknie paniom: Ewie Witkowskiej i Izabeli Szymańskiej za pokazanie nowoczesnej Biblioteki Uniwersyteckiej im. J. Giedroycia.

Barbara Łojewska

Przez Supraski Szlak Bioróżnorodności i majestatyczny zimowy las, odśnieżonymi drogami leśnymi dotarliśmy do Dębowika. Przy ognisku były Jasełka, śpiewanie kolęd, łamanie się opłatkiem, składanie życzeń i przyszedł Mikołaj z prezentami.
Pod wiatą ucztowaliśmy przy suto zastawionych stołach bo wszyscy przygotowali wyjątkowe potrawy wigilijne.
Przy mroźnej pogodzie i w pięknym ośnieżonym lesie Puszczy Knyszyńskiej, 22-osobowa grupa, pod przewodnictwem Izy Walentynowicz poczuła atmosferę nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.

Barbara Łojewska

W Pańkach zobaczyliśmy na remizie ciekawe freski Martina Krämera, który na przykładzie tej miejscowości  napisał rozprawę doktorską o zmianach na wsi polskiej, a następnie w podzięce społeczności lokalnej pomalował ściany budynku straży.  Za remizą jest cmentarz średniowieczny – miejsce pochówku ofiar epidemii. Utwardzoną drogą przeszliśmy do 2 – komorowego jazu na Narwi w Rzędzianach. W czasie naszej wędrówki spotkaliśmy dzika na polu po kukurydzy.

Spacer 27 – osobowej grupy prowadziła Iza Walentynowicz.

W zimowy poniedziałek przeszliśmy wzdłuż kolejki wąskotorowej od Czarnej Białostockiej przez
Czeremchową Trybę, Ożynnik do Studzianek. Szliśmy szlakami niebieskim i żółtym i po torach kolejki
wybudowanej w 1916 r. a zamkniętej w 1993 r. Mimo prawie przenikliwego ziąbu 27 – osobowa
grupa z naszą przewodnik Izą Walentynowicz skorzystała z uroków spaceru po lesie.

Spacer Klubu Turystycznego PTTK Senior po ogrodzie paradnym Branickich

42 osoby z Klubu PTTK Senior ponad godzinę spędziło w ogrodzie paradnym Branickich.

Nasza przewodnik Iza Walentynowicz przygotowała nam plan ogrodu a my podzieleni na 12 grup według naszych znaków Zodiaku, szukaliśmy alegorii żywiołów, figur Zodiaku, rzeźb, wizualizacji pór roku i waz, nanosiliśmy obiekty na mapki. Zwyciężyły wszystkie podgrupy.

Teraz podczas indywidualnych spacerów po pałacowym ogrodzie będziemy świadomie patrzeć na jego założenie architektoniczne.

Zdjęcia wykonał: Janusz Krasiński

Poniedziałek spędziliśmy na wspaniałym spacerze po Puszczy Knyszyńskiej: od Świętej Wody szliśmy
żółtym szlakiem pieszym do Kiszukówki, gdzie w doskonale zagospodarowanej oazie spokoju,
odpoczęliśmy przy ognisku z kiełbaskami. W obie strony szliśmy przez jesienny las, wśród kolorowych
liści, żółknących traw i grzybów: tych zbieranych i tych tylko cieszących oczy. 35 osób pod opieką
naszej przewodnik Izy Walentynowicz dobrze spędziło czas zażywając terapeutycznej kąpieli leśnej.
Barbara Łojewska

W dniu 8 października 2022 r. członkowie Klubu Turystycznego Senior wybrali się kolejny spacer: tym razem po mieście w poszukiwaniu drzew – pomników przyrody cz. II.
Swój spacer 25-cio osobowa grupa rozpoczęła przy kościele Św. Rocha, przy pięknej niegdyś alei lip na ulicy Lipowej a dziś niestety zdegradowanej. Na trasie podziwiano klon zwyczajny, modrzew europejski czy przepiękną aleję dębów. Spacer prowadziła Iza Walentynowicz.

Zdjęcia wykonała: Stenia Kozłowska

01.10.2022 30-Lecie RO PTTK Białystok

19 członków Koła Turystycznego PTTK Senior wraz z naszą przewodnik Izą Walentynowicz wzięło udział w części plenerowej obchodów 30-Lecia RO PTTK Białystok. Od Popiołówki okrężną droga przez Ostrą Górę, Sitkowo, Łubiankę, Białousy, Długi Ług, Szaciłówkę dojechaliśmy do Korycina. Cała drogę Sylwia Bućko opowiadała o historii tego regionu. W Korycinie odwiedziliśmy rynek, kościół i park plebański. W Dzięciołówce obejrzeliśmy wspaniałą wystawę prac pensjonariuszy domu pomocy społecznej. Pan Łukasz Makowski oprowadził nas po grodzisku w Milewszczyźnie, gdzie nawarstwia się 1000 lat historii. Miło spędziliśmy czas przy ognisku, rozmowach, prelekcjach  i obfitym poczęstunku.

Wycieczka  Klubu Turystycznego PTTK Senior

Twierdza Modlin u ujścia Narwi do Wisły jako miejsce obronne zaczęła powstawać podczas potopu szwedzkiego, potem fortyfikacje budowali i Napoleon, i zaborcy carscy. Zwiedzając twierdzę z ponad 2-kilometrowymi koszarami wysłuchaliśmy opowieści o Baśce Murmańskiej.

Następnie odwiedziliśmy Palmiry – miejsce kaźni, Stawisko, gdzie mieszkali państwo Iwaszkiewicz poeta liryczny i czytelniczka idealna, miasto – ogród Podkowa Leśna z najpunktualniejszymi pociągami, nocleg mieliśmy w Niepokalanowie.

Drugiego dnia odwiedziliśmy Sochaczew z ruinami zamku książąt mazowieckich, Żelazową Wolę – miejsce urodzenia Fryderyka Chopina, Brochów z zabytkowym obronnym kościołem, Wyszogród z Górą Zamkową, Czerwińsk z sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia i muzeum misyjnym, Pułtusk z najdłuższym rynkiem w Europie.

Zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc, zarówno nasza przewodnik Iza Walentynowicz jak i lokalni przewodnicy przekazali nam dużo informacji.

Spacer  Klubu Turystycznego PTTK Senior

Spotkaliśmy się przy ul. Ciołkowskiego przy pomniku Żołnierzy Armii Radzieckiej. 700 – hektarowy Las Solnicki  leży w obrębie granic Białegostoku i należy do nadleśnictwa Dojlidy. Niebieskim szlakiem przeszliśmy przez Olmonty (Bitwa pod Białymstokiem 1769) i Izabelin (miejsce kaźni okresu powojennego). Nasz spacer zakończyliśmy na Campusie Uniwersytetu, oglądając wystawę dzwonków p. Lecha Pileckiego.

Przewodnikiem 19 – osobowej grupy była Hania Wiatrowska. Słuchaliśmy opowieści Hani i czytaliśmy tablice informacyjne.

Barbara Łojewska

W dniu 20 sierpnia 2022 r. członkowie Klubu Turystycznego PTTK Senior wybrali się na kolejny spacer do Puszczy Knyszyńskiej Nadleśnictwa Waliły.
Szlak prowadził przez pola pełne dojrzałej już gryki czy dorodnych dyń a na łąkach widzieliśmy mnóstwo nawłoci w pełnym rozkwicie. Ta polska mimoza zwiastuje nadchodząca już jesień. W Królowym Stojle mijaliśmy niewielki żelbetowy most nad Supraślą imienia Sońki i Joachima – w okolicach którego niewykluczone, że w czasie II wojny światowej spotykali się: Joachim – niemiecki oficer i Sońka tutejsza z pobliskiej wioski – postacie tak sugestywnie opisane w romansie Ignacego Karpińskiego „Sońka”. W Słuczance, czekając na autobus, posilaliśmy się jabłkami przyniesionymi przez życzliwą mieszkankę wsi.
Przewodnikiem 17 osobowej grupy była Iza Walentynowicz.
Tekst i zdjęcia: Krystyna Kulesza

Nasz spacer w poszukiwaniu pomników przyrody w Białymstoku rozpoczęliśmy w Parku Konstytucji 3 Maja gdzie rosną dwie okazałe sosny zwyczajne, następne drzewa pomnikowe: przy ul. Wołodyjowskiego 8 dąb „Michał Wołodyjowski”, wiąz szypułkowy przy Malmeda 31A, okazały dąb szypułkowy przy ul. Skorupskiej 34, klon zwyczajny i buk zwyczajny na posesji Traugutta 11 i grupa drzew za Topolanką ( dęby szypułkowe, kasztanowiec, jesion wyniosły).
Spacer 25 – osobowej grupy prowadziła Iza Walentynowicz.
Barbara Łojewska

Klub Turystyczny PTTK SENIOR w dniu 5 lipca 2022 r. zorganizował spływ kajakowy w Biebrzańskim Parku Narodowym.
30-osobowa grupa rozpoczęła spływ w Brzostowie, gdzie zostały podstawione kajaki i popłynęliśmy Biebrzą w kierunku Wizny. Podziwialiśmy miejsca, które wcześniej mogliśmy oglądać z innej perspektywy: i tak przepływaliśmy obok punktu widokowego w Burzynie, z tarasu którego niedawno podziwialiśmy biebrzańskie rozlewiska czy też obok grodziska Sambory, z którego to miejsca widzieliśmy jak Biebrza wpływa do Narwi a teraz właśnie przepłynęliśmy ten odcinek kajakami.
Pogoda dopisała, humory też. Były kiełbaski i konkurs z nagrodami o Biebrzańskim Parku Narodowym, który zorganizowała nasza niezastąpiona przewodniczka Iza Walentynowicz.
Wszyscy wróciliśmy do Białegostoku w świetnych humorach, gotowi na kolejne wycieczki a przede wszystkim na kolejny spływ.

Spacer  Klubu Turystycznego PTTK Senior

Mimo upału na naszą wyprawę do Puszczy Białowieskiej stawiły się 24 osoby. W Hajnówce odwiedziliśmy Muzeum Kultury Białoruskiej. Podczas prelekcji słuchaliśmy o pracy kołodzieja, stolarza, garncarza, rybaka, kowala. Zobaczyliśmy też  zdjęcia Podlasie w Obiektywie i wystawę etnograficzną Białoruska Zagroda. Następnie niebieskim szlakiem wędrowaliśmy przez Puszczę Białowieską przechodząc przez dwa rezerwaty: Władysława Szefera i Głęboki Kąt. Po drodze posilaliśmy się poziomkami. W bistro Babuszka zjedliśmy zamówione wcześniej pielmieni.

Spacer prowadziła Iza Walentynowicz.

Wycieczka  Klubu Turystycznego PTTK Senior

Święto Bożego Ciała obchodziliśmy w Łowiczu, podziwiając piękne łowickie stroje, (ubiór kobiecy waży 15 kg). Następnie pojechaliśmy do niewielkiej wsi Spycimierz, gdzie od 200 lat układane są dywany kwiatowe, tradycja ta w 2021 r. została wpisana na Listę Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO. Zachwycaliśmy się niezapomnianym widokiem wzorów kwiatowo – roślinnych na 1,5 – kilometrowym dywanie. Mimo że w obie strony staliśmy w potężnym korku byliśmy zadowoleni i szczęśliwi.

Drugiego dnia naszej wycieczki odwiedziliśmy Walewice, dobrze zachowaną posiadłość Marii Walewskiej, skansen Wsi  Łowickiej Maurzyce, prywatne Muzeum Ludowe  Rodziny Brzozowskich w Sromowie, park romantyczno – sentymentalny Heleny Radziwiłłowej Arkadia  oraz barokowy pałac Radziwiłłów w Nieborowie.

Wycieczkę świetnie zorganizowała nasza przewodnik Iza Walentynowicz. Wszystkie dobre wrażenia i wspomnienia na długo zachowamy w pamięci.

zdjęcia: Zofia Stanisławska

Dnia 4 czerwca 2022 r. członkowie Klubu „Senior” przy RO PTTK wybrali się na kolejną wyprawę. Tym razem dość liczna grupa, bo licząca 39 osób pojechała PKS Nova do Czarnej Białostockiej nad Zalew Czapielówka.
Do zbiornika dotarliśmy szlakiem kolejki wąskotorowej. Przy tamie Czapielówka zatrzymaliśmy się przy źródle Romana. Źródło odkrył w 1995 r. śp. Roman Cyniak, postać bardzo znana w Czarnej Białostockiej jako wielki społecznik i miłośnik przyrody. W 2008 r. nad źródełkiem postawiono mały, pamiątkowy obelisk na cześć odkrywcy i wieloletniego gospodarza źródła. Wokół zalewu teren jest bardzo ładnie zagospodarowany. Między innymi znajdują się tablice edukacyjne mówiące dużo o florze i faunie charakterystycznej dla Zalewu Czapielówka. Przewodnikiem naszym jak zwykle była niestrudzona Iza Walentynowicz. Do Białegostoku wróciliśmy w świetnych humorach pociągiem Regio.

Tekst i zdjęcia Krystyna Kulesza

W drodze do Arboretum przeszliśmy ścieżką przyrodniczą Woronicza, zobaczyliśmy zagrodę dla żubrów w budowie. Po Arboretum oprowadzała nas Iwona Zinkiewicz.

Arboretum zorganizował w 1988 roku Wojciech Wygralak. Na 26 ha  zgromadzono ok. 350 gatunków drzew i krzewów. Zatrzymywaliśmy się przy kolekcjach: cisów, rododendronów, jarzębów, świerków, a po drodze były inne ciekawe rośliny, np. kokornak wielkolistny, mikrobiota syberyjska, klony, metasekwoja chińska.

Zegar kwiatowy opracowany w XVIII w. przez Lineusza ma wskazywać godziny według otwierania się kwiatów o określonych porach dnia.

Spacer przyrodniczy naszej 29-osobowej grupy prowadziła Iza Walentynowicz.

Zdjęcia: Krystyna Kulesza

Stawy Dojlidzkie ponoć wykopane przez Branickiego obejmują ok. 400 ha. Przeszliśmy groblami i szuwarami wzdłuż stawów do Sobolewa. Widzieliśmy świeżą wiosenną zieleń, żaby, mewy, czaple, łyski, ślimaki, drzewa poborowe. 25 członków naszego Koła pod opieką przewodnik Izy Walentynowicz skorzystało z relaksu nad miejską wodą.

Fotografie wykonała Krystyna Kulesza

Pojechaliśmy nową linią autobusowa nr 406. W Dobrzyniewie Fabrycznym zatrzymaliśmy się przy mini elektrowni wodnej.  Następnie przeszliśmy pod prąd wzdłuż głównej rzeki Puszczy Knyszyńskiej. Idąc groblą widzieliśmy wartko płynąca rzekę, przylatujące ptaki, nieśmiała wiosenną zieleń. Ciekawostką był trójkątny dom. Mijając Leńce doszliśmy do Jurowiec.  Spacer 21 członków naszej sekcji prowadziła Iza Walentynowicz.

Fot. Krystyna Kulesza

Od przystanku PKS w Krasnem przeszliśmy na Pólko. Była 36-osoba grupa z 5 ekologicznymi Marzannami, (jedna z nich miała barwy Ukrainy). Była część artystyczna i konsumpcyjna. Nasze eleganckie kukły popłynęły do morza. W Supraślu zdążyliśmy przed odjazdem autobusu skorzystać z haloterapii w nowej tężni. Spacer prowadziła Iza Walentynowicz.

12.03.2022 na dworcu PKP spotkało się 28 seniorów, to członkowie Koła PTTK Senior.

Przewodnikiem naszym Iza Walentynowicz. Autobusem PKP jedziemy do Łap Osse. I stąd idziemy do Płonki Kościelnej do cudownego źródełka. Według ludowych opowieści, źródełko wytrysnęło, gdy przy cudownym obrazie NMP zaczęły dziać się cuda. I od tamtej pory przybywają wierni na odpust do Płonki i odwiedzają źródełko.

Płonka Kościelna to niewielka wieś leżąca niedaleko Łap. Od 300 lat ściągają tu pielgrzymi, aby modlić się przed cudownym obrazem Matki Bożej.

Następnie zwiedzimy sanktuarium p.w. św. Michała Archanioła z cudownym obrazem Matki Bożej. Przy kościele znajduje się zabytkowa drewniana kaplica grzebalna ( dawna dzwonnica z 1800r). W historii w tym miejscu istniało kilka kościołów drewnianych. Obecnie jest to kościół murowany w stylu neogotyckim zbudowany w 1905 – 1913. Obok kościoła na skrzyżowaniu dróg znajduje się okazały pomnik Jana III Sobieskiego. Jan III Sobieski rządził w latach 1674-1696 a wówczas w Płonce panowało duże ożywienie religijne w związku z obrazem. Król przed wyprawą wiedeńską odwiedził Częstochowę i inne cudowne miejsca. W 1983 roku w 300 lecie wiktorii wiedeńskiej, parafia postawiła pomnik. Płonkowianie uznali ze mógł odwiedzić i ich miejscowość, choć brak na to dowodów.

Pogoda wycieczkowa. Wracamy żwawym krokiem do Łap do autobusu. Nasz spacer to ok.12 km. Trochę niepewności czy autobus nas zabierze, gdyż bywa różnie, ale tym razem udało się. I tak o godz. 17.00 jesteśmy w Białymstoku.

Elżbieta Wiktor

Irena Borysiewicz zdjęcia

Nasza przewodnik Iza Walentynowicz poprowadziła nas trzecim odcinkiem trasy architektury ceglanej, były to obiekty: ul. Świętojańska 15 – fabryka wełny i jedwabiu Beckera, ul. Mickiewicza 13a –dom Kirsznera, ul. Mickiewicza 15 – dwór fabrykanta Weltera, ul. Parkowa 1a – dom czynszowy, ul. Parkowa 6 – willa H. Willego, ul. Augustowska 6 – tkalnia fabryki Nowika z wieżą ciśnień. W spacerze uczestniczyły 33 osoby.

Barbara Łojewska

Zabłudów – miasto Chodkiewiczów, Radziwiłłów, Kruzenszternów, prawa miejsce uzyskał w 1553 r. Naszym celem był spacer do miejsca objawienia Matki Boskiej w 1965 r. Na łące stoi niewielka zadbana kapliczka upamiętniająca to wydarzenie. Byliśmy też na cmentarzach kalwińskim i żydowskim, zobaczyliśmy cerkiew Zaśnięcia NMP, kościół  pw. Św Piotra i Pawła. W nieustającym silnym wietrze 16-osobowa grupa z uwagą słuchała opowieści naszej przewodnik Izy Walentynowicz, i o Zabłudowie, i o cudzie.

W Suwałkach przeszliśmy śladami Marii Konopnickiej, Andrzeja Strumiłło, Andrzeja Wajdy, Alfreda Wierusz-Kowalskiego, Lechosława Marszałka, Aleksandry Piłsudskiej.  Byliśmy w Muzeum Marii Konopnickiej – ciekawa prelekcja o życiu i twórczości poetki i w Muzeum Okręgowym – wystawa dzieje Suwalszczyzny, prace Wierusz-Kowalskiego i wystawa czasowa o dorobku artystycznym Andrzeja Wajdy.   Zobaczyliśmy ceglane kompleksy koszarowe, wnętrze galerii handlowej Plaza, ul. Kościuszki z klasycystyczną zabudową, kościoły, murale, figurki krasnoludków, Aquapark, aleję BluesFestiwal, cmentarze 7 wyznań.

Przewodnik Iza Walentynowicz przekazała naszej 26-osobowej grupie wiele informacji o poszczególnych obiektach i historii miasta,

Autorki zdjęć: Stenia Kamińska, Danuta Matuszewska

Na naszej trasie były dobrze zachowane budynki ceglane: Mazowiecka 33, Mazowiecka 35, Kopernika 21 (więzienie od carskich czasów),  Kopernika 21, Kopernika 50 i Bema 100 (byłe koszary 12 Mariampolskiego Pułku Dragonów, obecnie siedziba Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej).

Przewodnik Iza Walentynowicz opowiadała historię poszczególnych miejsc,  pogłębialiśmy swoją wiedzę z nazewnictwa architektonicznego, z zadumą zatrzymaliśmy się przy tablicy upamiętniającej pomordowanych więźniów.

Barbara Łojewska

Nasza 40-osobowa grupa z przewodnik Izą Walentynowicz przeszła szlakiem najnowszej atrakcji turystycznej Białegostoku – „WidziMisie”. Male 40-50 – centymetrowe figurki misiów pojawiły się w ostatnich dniach grudnia 2021. Jest to efekt Budżetu Obywatelskiego 2018. Na naszej trasie były następujące misie:

–  Aktor – ul. Sienkiewicza,

– Pchający kulę – ul. Spółdzielcza,

– Ursido – ul. Zamenhofa,

–  św. Mikołaj – Skwer św. Konstantyna Wielkiego,

– Student – pac NZS,

–  Bluesman – Al. Bluesa,

– Hetmanowa – Bulwar Tadeusza Kielanowskiego,

–  Hetman – ul. Mickiewicza.

Najbardziej spodobał się wszystkim Miś Bluesman, co jest potwierdzone kartami do głosowania.

Barbara Łojewska

Przeszliśmy ulicami Jurowiecką –Fabryczną – Sienkiewicza – Sobieskiego – Staszica – Warszawską zatrzymując się przy budynkach Białostockiej Szkoły Muratorskiej.  Nasza przewodnik Iza Walentynowicz wskazała poszczególne budynki i przybliżyła nam pojęcia: kaseton, lizena, pilaster, ryzalit, nad- i podokienniki, sterczyny, fryz, naroże.  Była to cenna lekcja dla 22 – osobowej grupy. Dostrzegliśmy maestrię ceglanych murów z przełomu XIX/XX wieku.

Po krótkiej wędrówce przez las doszliśmy do Ośrodka Rehabilitacyjno – Wypoczynkowego
„Sosenka” w Sochoniach. Pan Piotr Pytasz przywitał nas z radością i pokazał wszystkie
zgromadzone na posesji rzeźby głów. Granit, kwarc, gnejsy, porfir pod jego wprawną ręką
przemieniają się w ludzkie głowy z wydobytą fakturą kamienia. Rzeźby stają się ciekawsze po
polaniu wodą lub posmarowaniu tłuszczem. Nikt nie próbował policzyć wyrzeźbionych głów,
które widzieliśmy. W Sochoniach zaszliśmy do kaplicy pw. Św. Aniołów Stróżów. A potem
cześć rajdowiczów wróciła do Białegostoku, a część poszła w kierunku Wasilkowa.
33 – osobowy rajd prowadziła Iza Walentynowicz.

W dniu 5 listopada 2021r, wybraliśmy się do Muzeum Pamięci Sybiru przy
ul. Węglowej w Białymstoku. Mimo, że zapisywaliśmy się prawie miesiąc wcześniej wszyscy stawili się punktualnie. Było nas 25 osób. Przewodnikiem po muzeum była Hania Wiatrowska.

Muzeum bardzo nowoczesne a jednocześnie tradycyjne. Wiele eksponatów , do tego  wizualizacje.

Hania –przewodnik przedstawiła mam historię barwnie, przytaczając nieznane nam fakty.  Życie Sybiraków było tragiczne, niewielu wróciło z wygnania. Mimo trudów musieli normalnie żyć. Dzieci bawiły się, uczyły się a także pracowały. Dorośli pracowali ponad siły w warunkach urągających człowiekowi. Na osobę dostawali 300g chleba dziennie, na osobę.

W ostatniej sali, w piwnicy, stały kolumny, na których były wypisane nazwiska żołnierzy, w większości oficerów, którzy zginęli w obozach w Katyniu, Ostaszkowie, na Syberii. Tysiące nazwisk, a pod każdym człowiek, za którym  tęskniła żona, dzieci rodzice…

Nasi  seniorzy byli bardzo zainteresowani historią życia Sybiraków. Było dużo pytań. Mimo, że na oprowadzanie jest przeznaczone 1,5 godziny my wyszliśmy stamtąd po 2 godzinach  i 45 minutach.

To był cenny czas.

Teresa Pruciak

23.10.2021 członkowie Koła PTTK Senior wybrali się na swój kolejny spacer. Planowana trasa to II etap szlaku im Witolda Sławińskiego, Katrynka – Czarny Blok – Horodnianka. 18 osób spotyka się na dworcu PKS przed godz. 8.00. I tu niespodzianka, kierowca stwierdził, że niestety nas nie weźmie, gdyż ma już komplet pasażerów. I teraz szybka decyzja co dalej, Voyager też nas nie zabiera. Decyzja jedziemy aut. nr 100 do Wasilkowa może Św. Wody i tam zorganizujemy jakiś spontaniczny spacer. Nasza nowa koleżanka Ania informuje mnie, że zna dobrze Wasilków i okolice gdyż tam mieszka. Wysiadamy w Wasikowie za Cerkwią. Obrzeżami Wasilkowa idziemy w kierunku rzeki Supraśl. Okolice są nam mało znane ale są bardzo ciekawe. Teren pagórkowaty dużo przestrzeni, a w dali rzeka Supraśl. Podziwiamy kolory jesieni, gdyż pogoda nam dopisała. W trakcie spaceru robimy przerwę na drugie śniadanie. Po chwili drugą przerwę. Nasz kolega Edek przedstawił nam świeżo popełnione dwa kolejne wiersze, które z dużą przyjemnością wysłuchaliśmy. I tak przez Dąbrówki idziemy do Św. Wody. Tak pokonaliśmy 10 km. Dziękujemy Ani. Oczekiwanie na autobus uprzyjemniliśmy sobie kawą, a niektórzy zupą. I kończąc ten nasz spacer, koleżanki stwierdziły, że zgodnie z powiedzeniem, „nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło”. I w dobrym nastroju wracamy do Białegostoku.

Elżbieta Wiktor

Koło PTTK Senior wybrało się do zachodniej części Puszczy Knyszyńskiej. Z Katrynki przeszliśmy końcowy odcinek zielonego szlaku im. Sławińskiego.  Jesień w puszczy, wśród drzew iglastych nasze oczy cieszyły kolorowe liście dębów, klonów, brzóz, żółknące paprocie. Parę osób wypełniło torby opieńkami.  23 – osobowy rajd prowadziła Iza Walentynowicz.  Przez cały czas przemarszu wdychaliśmy świeże powietrze.

Barbara Łojewska

W ponad 50-osobowym gronie Koło PTTK Senior uroczyście obchodziło swoje 10-lecie. Autokarem dojechaliśmy do Krasnego, a następnie przeszliśmy do hotelu „Pięć Dębów” w Supraślu. Po spacerze przez Puszczę Knyszyńska rozpoczęła się część oficjalna.

Wśród zaproszonych gości byli:

– Izabela Walentynowicz i Hanna Wiatrowska – przedstawicielki Regionalnego Oddziału PTTK w Białymstoku,

– Alicja Temler i Zofia Stanisławska – poprzednio prowadzące Koło PTTK Senior,

– Alicja Wysocka z ramienia Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku,

– Bożena Mucha, Adam Mucha i Nina Pietuchowska reprezentowali klub Mozaika.

Zaproszeni goście zostali przywitani przez prowadzącą część oficjalną uroczystości, szczególnie ciepło powitana była inicjatorka i założycielka Koła PTTK Senior Alicja Temler oraz następna prezes Koła Zofia Stanisławska.

Teresa Pruciak, aktualna prezes Koła PTTK Senior, przedstawiła prezentację działalności Koła ilustrowaną licznymi zdjęciami z wypraw pieszych i autokarowych. Wśród uczestników spotkania pojawiły się wspomnienia i żywe reakcje.

Następnym punktem części oficjalnej było wręczenie dyplomów PTTK za zasługi w upowszechnianiu turystyki i krajoznawstwa oraz przekazanie upominków dla 15 najaktywniejszych członków Koła.

Zaproszeni goście w swoich wystąpieniach wyrazili radość, podzielili się refleksjami i wspomnieniami, życzyli dalszej równie owocnej pracy Koła.

Część konsumpcyjna uroczystości odbyła się na zewnątrz. Żurek, bigos i kiełbaski smakowały wyśmienicie.  Radosnym śpiewom przy ognisku wprost nie było końca.

Cieszymy się ze wspólnego świętowania w tak licznym gronie, na długo zachowamy wspomnienia, okolicznościowy znaczek 10-lecia, czapeczki i daszki będziemy nosić na wszystkich naszych następnych rajdach, torby posłużą na zakupy, dyplomy znajdą się w domowych archiwach, najaktywniejsi członkowie będą reklamować Wschodzący Białystok.

Organizację jubileuszu 10-lecia Koła PTTK Senior finansowo wsparli: Regionalny Oddział PTTK w Białymstoku, Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku, Informacja Turystyczna i Wschodzący Białystok. Dziękujemy naszym sponsorom.

Zarząd Klubu

Klub Turystyczny „SENIOR” przy Regionalnym Oddziale Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Białymstoku.

Na walnym Zgromadzeniu w dniu 16 maja 2022 r. został wybrany zarząd Klubu, w skład którego wchodzą:

Prezes Klubu Turystycznego „SENIOR” – Krystyna Kulesza, tel. 505 628 251, e-mail: k.kulesza7@wp.pl